Неділя, 21.10.2018, 11:21
Вітаю Вас Гість

Чернігівська філія Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв

Головна | Мій профіль | Вихід
Друзі сайту
Пошук
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Календар
«  Червень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Форма входу
Головна » 2018 » Червень » 1 » Літні церковні співочі курси в Чернігові: крок крізь сторіччя
20:13
Літні церковні співочі курси в Чернігові: крок крізь сторіччя

Прес-реліз
про теоретико-практичний семінар
«Церковний спів у православному богослужінні – 2018»

«Пастирська практика та спів у православному богослужінні – 2018»

(29 – 31 травня 2018 р., м.Чернігів)

 

З благословення Його Високопреосвященства Високопреосвященнійшого Амвросія, митрополита Чернігівського і Новгород-Сіверського, на базі Чернігівського духовного училища псаломщиків-регентів, з 29 по 31 травня 2018 р. для священнослужителів, регентів і півчих церковних хорів Чернігівської єпархії був проведений теоретико-практичний семінар «Церковний спів у православному богослужінні – 2018».

Враховуючи подані заявки, відповідно до контингенту було організовано дві секції: пастирську та регентську.

Серед багатьох питань, що піднімалися на семінарі, особливо актуальними стали: мистецтво проповіді, пастирська практика, аспекти державно-церковних відносин, позабогослужбова робота на приході, постановка голосу та основи співацького дихання, обіход церковного співу у кліросній практиці, основні аспекти організації хору та розучування нових творів з ним, церковний устав у кліросній практиці, давні розспіви та їх використання у богослужінні.

Мистецтво проповіді, його історичний, культурологічний та практичний аспекти викладали кандидат богослов’я, настоятель храму на честь Архістратига Божого Михаїла протоієрей Іоанн Ярема та кандидат філософських наук, доцент Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка Андрій Вікторович Царенок.

Надзвичайно необхідними були майстер-класи з основ постановки голосу та правильного співацького дихання для священнослужителів і півчих/регентів церковних хорів, які провела заслужений працівник культури України, кандидат історичних наук, професор Малиневська Валентина Мефодіївна.

Схвальні відгуки отримали майстер-класи кандидата мистецтвознавства, півчої митрополичого хору Свято-Троїцького кафедрального собору м.Чернігова Ірини Анатоліївни Кондратенко, які були присвячені використанню обіходу церковного співу у кліросній практиці, аспектам співу священнослужителів у вівтарі, використанню давніх розспівів у богослужінні та основним аспектам розучування нових творів.

Особливо жвавими були практичні заняття у пастирській секції, стосовно аспектів державно-церковних відносин (протоієрей Федір Мандзюк, Свято-Троїцький кафедральний собор м.Чернігова), реалій пастирської практики (протоієрей Сергій Єжкун, храм на честь святителя Феодосія Чернігівського) та позабогослужбової роботи на приході (протоієрей Петро Мостовий, храм Всіх святих Чернігівських).

Не стала виключенням і регентська секція, на якій досить активно обговорювалися питання організації церковного хору, розучування з ним нових творів (Ганна Василівна Кулик, викладач Чернігівської міської школи мистецтв, регент хору храму Всіх святих Чернігівських) та церковного уставу у регентській практиці (Сергій Вадимович Малишко, кандидат історичних наук, доцент Чернігівської філії Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, уставщик Свято-Троїцького храму с.Халявин Чернігівського району).

Теоретико-практичний семінар, як продовжувач справи О.М. Карасьова та П.М. Добровольського, які наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. організували і успішно проводили протягом багатьох років в Чернігові літні церковні співочі курси, продемонстрував його нагальність та актуальність.

Ініціатива відкриття курсів у Чернігові у 1897 р. належала чернігівському губернатору Є.К. Андрієвському, який у листі до єпископа чернігівського і ніжинського Антонія, зазначив необхідність «устроить в Чернигове, при содействии духовенства, курсы пения и приготовления регентов для сельско-церковных хоров и установлению стройного благолепного пения в храмах, а это в свою очередь, развивая любовь к церковному пению, еще более привлекло бы народ в церковь и способствовало бы отвлечению его от праздной разгульной жизни».

Пропозицію губернатора підтримала Чернігівська єпархіальна училищна рада, яка призначила «особую наблюдательную и распорядительную комиссию» у складі єпархіального доглядача церковно-приходських шкіл протоієрея ФА. Васютинського, священика А.Н. Величковського та розробила відповідне Положення. Доглядачу духовного училища М.А. Доброгаєву було доручено відповідати за господарчу частину.

В результаті з 16 червня 1897 року в Чернігові протягом шести тижнів працювали перші літні педагогічно-співочі курси.

Спочатку кількість слухачів була 75 осіб, а згодом їх кількість була збільшена до 120, внаслідок позитивного вирішення фінансового утримання курсистів.

Керівником курсів було запрошено відомого музичного педагога О.М. Карасьова (1854-1914), який мав досвід організації літніх співочих курсів у Києві (1887, 1888, 1900), Новочеркаську (1890), Липецьку (1895), Інсарі (1889), Катеринодарі (1896), Владикавказі (1898), Тулі (1898), Саратові (1899), Обольянові (1899).

Його перу належали підручники з питань музичного виховання, зокрема, «Учебник пения», «Обьяснение к учебнику и краткое наставление по преподаванию пения», «Детское пение». У практиці церковного співу того часу відома була праця О. Карасьова «Церковное пение – руководство к организации церковно-певческих хоров с приложением нотных упражнений и разьяснений к ним».

Головне завдання курсів полягало у наданні слухачам музично-теоретичної і методичної підготовки, яка б забезпечувала можливість щодо проведення уроків співів у церковно-приходських школах, ознайомлення з правилами канонічних основ церковних служб та найбільш вживаною церковно-богослужебною літературою, а також підготовці здібних курсистів до організації церковних співочих хорів.

Для чернігівських курсів О.М. Карасьовим була розроблена спеціальна навчальна програма, яка складалася з таких розділів: І. Вивчення гами. II. Ноти квадратної системи. III. Вивчення осьмогласія. IV. Підготовка до організації хору. V. Методика співу. VI. Організація церковних співочих хорів. VII. Початкова гра на скрипці.

Розділ програми «Ноти квадратної системи» був пов’язаний з історією запису музичних звуків, в тому числі й партесного співу в Росії XVIIXVIII ст. Разом з тим, формувалися навички співу з аркушу.

У розділі «Вивчення осьмогласія» передбачалося надання знань про різні розспіви, а саме: знаменний, київський, грецький, болгарський, усіх восьми гласів на «Господи воззвах» і «Бог Господь», та знайомство з піснеспівами у церковних нотних книгах.

Організації церковних хорів був присвячений IV розділ програми, який передбачав: ознайомлення з початковими основами нотної грамоти та гармонії, необхідних регенту для визначення і задання тону; спів молитов, панахиди, літургії і всенощної у спрощеному перекладі О. Архангельського; ознайомлення слухачів з найбільш вживаними церковними музичними творами та вибір піснеспівів для початкуючих і більш підготовлених хорів.

У V розділі пропонувалося ознайомлення з різними методиками викладання співу у школах, та визначалися найбільш оптимальні методи і засоби навчання церковного співу.

Навчання простим прийомам та навичкам гри на скрипці було введено в програму з метою надати можливість слухачам курсів самостійно вивчати голосові партії хорових творів і використовувати музичний інструмент на уроках у школі.

Для забезпечення навчального процесу було придбано 20 скрипок.

Заняття відбувались у приміщенні Чернігівського духовного училища у дві зміни. З 8.00 до 12.00 тривали заняття з музично-теоретичних дисциплін, а з 14.00 до 19.00 – практичні уроки з церковного співу та гри на скрипці. Щодня вранці до початку занять і увечері перед сном слухачі курсів почергово читали та співали молитви та церковні богослужебні піснеспіви. Належне місце відводилось церковнослов'янській мові та читанню.

Після завершення занять слухачі складали випускні екзамени, які приймала спеціальна комісія у складі: протоієрея Ф.А. Васютинського, викладача О.М. Карасьова, священика Воскресенської церкви Чернігова П. Адвокатова та регента Троїцького Архієрейського хору Д. Красногорського. Для оцінювання знань курсистів використовувалась своєрідна шестибальна система: «найвідмінніше» (5+), «відмінно» (5), «дуже добре» (4+ – 5-), «добре» (4), «достатньо» (3), «необхідно» (3-).

За рішенням екзаменаційної комісії випускникам видавались посвідчення, згідно яких, одні мали право викладати церковний спів у початковій школі та керувати церковним хором, інші – викладати тільки одноголосний церковний спів. Окремі курсисти одержали посвідчення про те, що вони прослухали відповідні дисципліни.

Започатковані в Чернігові 1897 р. педагогічно-співочі курси були продовжені включно до 1902 року.

Ректор протоієрей К.В. Єфремов та викладачі Чернігівської духовної семінарії також активно долучилися до навчально-виховної роботи курсів. До речи, К.В. Єфремов у 1900 р. навіть очолював екзаменаційну комісію.

Внаслідок революційних подій в Росії з 1903 р. роботу курсів було тимчасово припинено і відновлено лише влітку 1908 р. під керівництвом П.М. Добровольського, культурно-громадського діяча, історика та краєзнавця, учителя співів дитячого притулку, який значно розширив і поглибив зміст програми з церковного співу.

Востаннє педагогічно-співочі курси під керівництвом викладача духовної семінарії О.С. Соловйова були проведені з 21 червня до 24 липня 1910 р. на базі Чернігівської духовної семінарії, яка взяла на себе витрати на проживання, харчування, забезпечення слухачів класами для занять й практичних уроків, а також організувала ознайомлення їх з історико-культурними та архітектурними пам’ятниками Чернігова.

Ґрунтовна музично-теоретична підготовка на курсах значно підвищила загальну музичну ерудицію та професійно-методичну підготовку як вчителів церковного співу, так і регентів церковних хорів, що в свою чергу дало змогу створювати нові хори в церковно-парафіяльних школах та приходах. Зокрема, на початку ХХ століття, у чернігівській єпархії існувало близько трьохсот учнівських хорів. В цьому контексті значення курсів важко переоцінити.

Категорія: Події та новини | Переглядів: 60 | Додав: chernigovimmk | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0